Artykuły
Jak uchronić dziecko przed cyberprzemocą?
Przemoc jest najbardziej prymitywną formą radzenia sobie z problemami i frustracją – gdyż nie wymaga od człowieka praktycznie niczego, o co warto w życiu walczyć – nie wymaga: moralności, pracy nad sobą, kierowania się rozumem, siły, charakteru, wiedzy umiejętności społecznych ani dobrej woli.
Pozornie daje ona poczucie przewagi nad drugim człowiekiem, jednakże jest to przewaga pozorna, gdyż wymuszona i prowadząca do degradacji człowieka - zarówno ofiary, jak i sprawcy.
Najczęściej przemoc „karmi się” milczeniem i brakiem uświadamiania sobie istnienia zła oraz krzywdzenia drugiego człowieka.
Na odbudowę i zmianę życia zawsze jest dobry moment – dlatego warto o przemocy rozmawiać i warto o niej pisać. Tym bardziej, że we współczesnym świecie zyskuje ona również nową postać – szerząc się w cyberprzestrzeni – a mianowicie ma postać cyberprzemocy.
Agresja elektroniczna jako zjawisko nowe jakościowo.
Specyfika współczesnego życia polega na dynamicznym rozwoju technik informacyjnych i komunikacyjnych, co przekłada się na obszar stosunków międzyludzkich, które mają w coraz większym stopniu - wymiar wirtualny.
W cyberprzestrzeni - tak samo jak w realnym życiu może zaistnieć wiele albo prawie wszystko - co towarzyszy relacjom międzyludzkim – do których zaliczamy agresję i przemoc. Podobnie rzecz się ma w cyberprzestrzeni.
Dla dzieci i młodzieży z pokolenie e – generacji Internet jest nie tylko źródłem informacji czy centrum techniki, ale staje się coraz ważniejszym, a niekiedygłównym i autonomicznym środowiskiem społecznego funkcjonowania. Dlatego kwestia bezpieczeństwa korzystania z nowoczesnych technologii przez najmłodszych staje się coraz ważniejszym zagadnieniem wychowawczym.Współcześnie dostępne media poszerzają i przeobrażają przestrzeń życia dzieci i młodzieży, nadając dzieciństwu inną jakość.
Czy wpływ mediów elektronicznych ma zawsze charakter pozytywny?
Wyniki badań pokazują, że nie zawsze. Wskazują, że współczesną areną dla zjawisk zagrażających bezpieczeństwu najmłodszych w coraz większym stopniu staje się cyberprzestrzeń.
Wraz ze wzrostem dostępności nowoczesnych technologii zwiększa się skala zagrożeń internetowych, które mogą mieć wpływ na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie dzieci.
Korzystanie z Internetu przez dzieci i młodzież może wiązać się z następującymi kategoriami zagrożeń:
-
Kontakt z niebezpiecznymi treściami
-
Kontakty z niebezpiecznymi osobami
-
Przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc)
-
Uzależnienie od Internetu.
Czym jest cyberprzemoc?
Cyberprzemoc – jest przemocą poprzez użycie mediów, elektroniki i świata zasilanego przez prąd. Objawia się głównie za pomocą Internetu – przy wykorzystaniu telefonów komórkowych, kamer wideo, aparatów fotograficznych, a szczególnie komputerów. Choć z pozoru – wygląda na przemoc niegroźną, często ma bardzo poważne skutki. Dotyczy to nie tylko osób dorosłych, ale również dzieci i młodzież.
Co rozumiemy przez cyberprzemoc:
-
nękanie, straszenie, obrażanie w sieci lub za pomocą telefonu komórkowego
-
wysyłanie wulgarnych e-maili i smsów, kłótnie internetowe,
-
publikowanie i rozsyłanie ośmieszających informacji, zdjęć i filmów,
-
podszywanie się pod inną osobę, obraźliwe komentowaniem wpisów na blogu
-
rejestrowanie niechcianych filmów lub zdjęć telefonem komórkowym
-
włamania na blog, profil lub konto internetowe.
Wyniki badań na temat cyberprzemocy?
Badania socjologiczne pokazały, że problem cyberprzemocy to nie tylko jednostkowe spektakularne przypadki, ale codzienne zjawisko wśród dzieci i młodzieży, którego skala (w zależności od metody badawczej) dotyczy od 20% do ponad połowy dzieci i młodzieży. Dzieci zazwyczaj nie uświadamiają sobie jak krzywdzące mogą być działania podejmowane w Internecie, a ofiary przemocy pozostawione sam na sam z problemem często nie potrafią sobie z nim poradzić. Dlatego bardzo ważną rolę w przeciwdziałaniu cyberprzemocy pełni najbliższe otoczenie dziecka. Rodzice i nauczyciele powinni podejmować działania profilaktyczne i szybko interweniować w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy w sieci.
Jakie są aspekty psychologiczne doświadczania cyberprzemocy?
Dziecko skrzywdzone w wyniku działań rówieśniczych odczuwa silną izolację od grupy, poczucie osamotnienia, niejednokrotnie rozpacz. Grupa rówieśnicza, która jest w okresie adolescencji (dojrzewania) najważniejszą grupą odniesienia, krzywdzi. Ofiara czuje więc, że jest poza grupą, przeżywa wstyd i upokorzenie. Czuje koncentrację uwagi na sobie, w czasie gdy atakują ją rówieśnicy. Doświadczenie przemocy rówieśniczej w życiu dziecka to nagromadzenie silnych, bardzo trudnych uczuć i myśli. Dziecko przeżywa skrajne emocje, bo wie, że nie możliwe jest cofnięcie czasu, może być nawet przyczyną myśli lub prób samobójczych. Cyberprzemocy towarzyszy upublicznienie aktu nękania - w tej sytuacji ofiara ma potrzebę zniknięcia, schowania się.
Dlatego tak niezmiernie ważna jest w przeciwdziałaniu cyberprzemocy rola rodziców i szkoły. Zarówno opiekunowie, jak i nauczyciele powinni podejmować temat przemocy w sieci w rozmowach z dziećmi.
Porady dla rodziców i opiekunów:
-
Przede wszystkim należy uświadomić dzieciom czym jest cyberprzemoc i jakie ma konsekwencje – publikowanie niektórych materiałów kwalifikuje się jako przestępstwo regulowane w kodeksie karnym, inne z kolei jak np. włamanie się do kont internetowych - są podstawą do dochodzenia swoich spraw na drodze cywilnoprawnej.
-
Wychowywać dzieci w wartościach – aby czuły się istotami godnymi i kochanymi oraz umiały tak samo traktować innych.
-
Nie bagatelizować problemu cybreprzemocy, jeśli zaistnieje ten problem – zarówno jeśli Państwa dziecko uczestniczyło w wirtualnym prześladowaniu innych bądź stało się ofiarą. Liczy się również czas – szybka reakcja, aby nie doszło do eskalacji konsekwencji zamieszczanych wiadomości, zdjęć czy filmów itp. Należy także wyciągnąć konsekwencje – adekwatnie do szkodliwości zaistniałej sytuacji.
-
Zwracać uwagę na świadków cyberprzemocy – akcentować powinność pomagania kolegom, którzy doświadczyli w sieci przemocy, a z drugiej strony uświadamiać, że nawet przesłanie kompromitujących kogoś materiałów czyni z nich świadków przemocy.
-
Uczyć dzieci, aby pod pozorem żartów nie wysyłały do kogoś obraźliwych treści ani nie rozpowszechniały wiadomości otrzymanych od innych bez ich zgody.
-
Uwrażliwiać dzieci na fakt prawa ochrony danych osobowych, aby wiedziały jak chronić swoją prywatność oraz szanować prywatność innych.
-
Nauczyć dzieci jak można blokować otrzymane e-mailii od osób, które nie znajdują się na ich liście kontaktów.
-
Zapisywać obraźliwe wiadomości – być może będą one stanowiły dowód w sprawie.
-
Zastosować filtry i zapory internetowe w komputerze.
-
Zorientować się - jakie strategie przeciwdziałania cyberprzemocy wprowadzone zostały w szkole Waszego dziecka oraz współpracować z nauczycielami i innymi rodzicami, aby przeciwdziałać prześladowaniom w świecie rzeczywistym oraz w sieci, jeśli zaistnieją takie sytuacje.
-
Poznać środowisko własnego dziecka – przyjaciół i ich rodziców, nauczycieli oraz kolegów i koleżanki z klasy.
-
Pielęgnować dobry kontakt z dzieckiem, aby było szczere ze swoim rodzicem, nawet jeśli zachowa się bezmyślnie – każdy ma prawo do popełniania błędów i także należy starać się je naprawić.
-
Przyjrzyj się, w miarę możliwości – jakie strony najczęściej odwiedza Wasze dziecko i z Kim koresponduje w sieci.
-
Jeśli to możliwe – komputer powinien stać w widocznym miejscu dla wszystkich członków rodziny ( z uwzględnieniem faktu, że im większe dziecko – tym mniejszej potrzebuje ochrony ze strony dorosłych).
-
Zorganizowanie życia w realu – rozwój zainteresowań oraz aktywności poza światem wirtualnym.
-
Korzystać z ogólnopolskich programów profilaktycznych.
W celu przeciwdziałania problemowi cyberprzemocy i innym zagrożeniom związanym z korzystaniem przez dzieci z mediów elektronicznych w lutym 2007 r. w ramach kampanii Dziecko w Sieci powołany został projekt Helpline.org.pl. Pod adresem www.helpline.org.pl. oraz bezpłatnym numerem telefonu 800 100 100 mogą uzyskać pomoc najmłodsi, jak i dorośli (rodzice i profesjonaliści).
Podsumowanie
W pewnym sensie "cyberrzeczywistość" odwzorowuje - na sobie właściwy sposób - kondycję Naszego społeczeństwa i tego jakim językiem się do siebie zwracamy. Ewidentnie widać jak brutalizacja życia społecznego przenoszona jest do Sieci.
A świat oczywiście zaczynamy zmieniać od samego siebie - od własnego serca i oby było w nim wiele mądrości, aby móc pozytywnie wpływać na dzieci i młodzież, o których można śmiało powiedzieć - e-pokolenie. A oto właśnie szczególne zadanie dla Was rodziców opiekunów dzieci i młodzieży oraz osób z Nimi pracujących - przede wszystkim Was rodziców:
Wpływajmy na Nich tak - by umieli być dobrymi ludźmi w życiu i w Sieci oraz, by Internet mógł być źródłem rozwoju, a nie uzależnienia czy demoralizacji czego Państwu i Wszystkim życzę.
Opracowała Iwona Rosiewicz na podstawie poradnika dla rodziców „Przemoc i cyberprzemoc” Aleksandry Stuły. Profilaktyka zdrowia i bezpieczeństwa.