RSS
sp2.kostrzyn.pl

Szkoła Podstawowa nr 2

im. Przyjaciół Ziemi

w Kostrzynie nad Odrą

SP2 Kostrzyn nad Odrą
BIP
   |    e - dziennik   |    mapa strony   |

Czym jest higiena cyfrowa?

Na świecie już 4,54 miliarda ludzi korzysta z Internetu, a 3,8 miliarda z mediów społecznościowych. Nowe technologie są stałym elementem naszego życia i stanowią istotne narzędzia codziennego funkcjonowania, pracy, edukacji, rozrywki. Doświadczenie ograniczenia bezpośrednich kontaktów społecznych spowodowanych pandemią koronawirusa dotkliwie uświadomiło nam z jednej strony jak bardzo pomocne mogą być nowe technologie, z drugiej – jaki wpływ na ich nadmiar na nasze samopoczucie. Po wielu miesiącach społecznej izolacji, zdalnej pracy i nauki chyba nikt nie wątpi, że koniecznym elementem dbania o zdrowie jest dzisiaj higiena cyfrowa.

Intensywny rozwój nowych technologii i ich udziału w naszym życiu doprowadził m.in. do zacierania się granicy między czasem na pracę a życie prywatne oraz wydłużania się czasu spędzanego przed ekranem, co w konsekwencji skutkować może wieloma negatywnymi konsekwencjami. Wśród nich wymienia się często tzw. uzależnienie od smartfona, a w rzeczywistości, od treści, które w nim znajdujemy, a zatem od szeroko rozumianego dostępu do Internetu. Czym jest fonoholizm? Najprościej rzecz ujmując:

Fonoholizm to zaburzenie behawioralne w postaci nałogowego używania telefonu komórkowego, często zamiennie stosuje się sformułowanie uzależnienie od telefonu komórkowego.

Wśród konsekwencji nadużywania nowych technologii wymienia się także m. in.:

  • przemęczenie, niewyspanie, pogorszenie stanu zdrowia (np. wzrok)

  • zaniedbywanie obowiązków

  • • brak koncentracji bądź jej zaniżony poziom, spadek efektywności pracy

  • cyberstres, syndrom FOMO i postawa „always on”

  • cyberprzemoc i seksting

  • wycofanie z kontaktów, pogorszenie relacji z bliskimi

  • wpływ na wypalenie zawodowe.

Jak zatem odpowiedzialnie i z korzyścią dla siebie korzystać z nowych technologii? W Fundacji „Dbam o Mój Zasięg” opracowaliśmy definicję higieny cyfrowej, która najlepiej odpowiada na to pytanie:

Higiena cyfrowa to postawa życiowa i wynikające z niej działania charakteryzujące się kreatywnym i odpowiedzialnym używaniem zasobów sieci, zmierzające do optymalizacji indywidualnego zdrowia somatycznego, psychicznego oraz społecznego w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jej poziom uzależniony jest od samoregulacji i kontroli związanej z używaniem internetu oraz cyfrowych narzędzi ekranowych, dostępnej alternatywy dla świata cyfrowego, jak również rozwiniętej sieci oparcia społecznego.*

Proponujemy 10 zasad cyfrowej higieny, które każdy użytkownik nowych technologii powinien wprowadzić w swoim życiu. Oczywiście można i należy je dostosować do okoliczności – tworzyć z nich swój domowy kodeks ekranowy lub zasady cyfrowej higieny pracy.

Obecna sytuacja wymaga od nas świadomych działań, dlatego wspólnie zadbajmy o higienę cyfrową. Nadmierne i nieodpowiednie używanie urządzeń ma negatywny wpływ na zdrowie naszych najbliższych.

Problem patologicznego używania smartfona stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. O nadużywaniu mediów cyfrowych mówimy, gdy zaobserwujemy, co najmniej trzy grupy zachowań:

  • widoczne zachowania użytkowników

  • odczucia psychiczne towarzyszące używaniu telefonu

  • negatywne skutki z tym związane

Symptomy nadużywania smartfona w zachowaniu dziecka:

  1. Nierozstawanie się ze smartfonem.

  2. Ciągłe sprawdzanie urządzenia – częste sięganie po telefon, sprawdzanie, trzymanie w dłoni.

  3. Częste robienie i udostępnianie zdjęć.

  4. Korzystanie z urządzeń w sytuacjach, w których nie powinno się tego robić.

  5. Przerywanie czynności (spotkań, lekcji, pracy) w celu odebrania lub nawiązywania połączeń.

  6. Ukrywanie przed innymi czynności związanych z używaniem telefonu lub nawiązywania połączenia.

  7. Realizacja czynności ze smartfonem w ręku.

Symptomy nadużywania smartfona w psychice dziecka:

  1. Ciągła gotowość na odpisanie na sms-a.

  2. Odczuwanie silnej potrzeby korzystania z telefonu.

  3. Wysokie poczucie bezpieczeństwa związane z byciem on-line.

  4. Wystąpienie negatywnych emocji związanych z brakiem połączenia z Internetem.

  5. Podkreślanie ważności wpływu bycia on-line na wydarzeniach.

Negatywne skutki:

  1. Zaniedbywanie innych aktywności na rzecz korzystania z telefonu.

  2. Wycofywanie się z dotychczasowych relacji.

  3. Zamkniecie się w świecie wirtualnym.

  4. Korzystanie z mediów cyfrowych pomimo szkodliwych następstw (niewysypianie, nieregularne żywienie, niewywiązywanie się ze swoich obowiązków).

  5. Brak wyraźnej pasji, niski poziom angażowania się w sprawy szkolne.

  6. Brak spędzania czasu wolnego w sposób aktywny, niska aktywność ruchowa.

  7. Przejawianie tendencji do auto izolacji, pozostawianie na uboczu.

  8. Przemęczenie organizmu, przeciążenie informacyjne.

STWÓRZCIE DOMOWE ZASADY EKRANOWE, KTÓRE BĘDĄ OBOWIAZYWAĆ W WASZYCH DOMACH ZASADY EKRANOWE (PROPOZYCJE):

  1. Ustal czas korzystania ze smartfonów, tabletów i komputerów.

  2. Ustal w jakich sytuacjach korzystacie z urządzeń.

  3. Rozdzielaj czas używania mediów do pracy nauki od czasu na rozrywkę.

  4. Odkładaj swój telefon podczas wykonywania innych czynności domowych.

  5. Na czas nauki, jeśli to możliwe, wyłącz powiadamiania w swoim telefonie. Nie rozpraszaj się.

  6. Zadbaj o relacje z najbliższymi.

  7. Wyznacz miejsca, gdzie nie korzystacie ze smartfona celem rozmowy z najbliższymi.

  8. Dwie godziny przed snem wyłącz Internet. 

KILKA PROPOZYCJI, GDY CHCEMY ODPOCZĄĆ OD TELEWIZJI I KOMPUTERA:

  • gry planszowe dla całej rodziny – np. gry karciane, państwa-miasta, kółko-krzyżyk

  • układanie puzzli, rozwiązywanie krzyżówek, kolorowanie kolorowanek, zabawa z plasteliną itp.

  • gry skojarzenia

  • zabawy z rodzeństwem, rodzicami

  • czytanie książek, zrobienie własnej kolorowej książki

  • układnie klocków

  • wspólne gotowanie

  • oglądanie zdjęć itp.

*) Bigaj M. i Dębski M. w: Ptaszek G. i in. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Autor: Magdalena Bigaj

  © Szkoła Podstawowa nr 2 w Kostrzynie nad Odrą