Zadania logopedy szkolnego
Diagnoza:
Określa charakter wady (rodzaj i stopień nasilenia) oraz przyczyny jej powstania. Pozwala na zaprogramowanie odpowiedniej terapii dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka. Badanie diagnostyczne obejmuje:
- ocenę rozwoju mowy,
- ocenę słuchu fonemowego, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, czucia narządów mowy,
- ustalenie rodzaju nieprawidłowo artykułowanych głosek oraz sposobu ich wymawiania,
- ustalenie przyczyn zaburzeń artykulacji,
- ocenę wpływu wady wymowy na proces komunikowania się i ogólne funkcjonowanie dziecka w szkole i poza szkołą.
a) badania wstępne w celu ustalenia stanu mowy uczniów:
- badania przesiewowe w klasach 0 - I,
- badania kontrolne w klasach starszych;
b) diagnozowanie logopedyczne:
- badania indywidualne,
- wywiady z rodzicami,
- konsultacje u specjalistów (laryngolog, foniatra, ortodonta, chirurg, neurolog, psycholog, pedagog);
c) organizowanie pomocy logopedycznej;
Terapia:
a) prowadzenie terapii indywidualnej i w razie konieczności grupowej;
- usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowych;
- pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, rozumieniem i w razie konieczności czytaniem i pisaniem;
- stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowych;
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową wymowę;
b) w razie konieczności organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjo - kompensacyjne;
Obejmuje kolejne etapy pracy korekcyjnej:
- usunięcie przyczyny wadliwej wymowy (np. poprzez usprawnianie słuchu fonemowego, motoryki i kinestezji narządów artykulacyjnych, autokontroli słuchowej i inne),
- wywołanie głoski normatywnej,
-
wprowadzanie prawidłowego dźwięku na podstawie modułu Ch. van Ripera i J. V. Irwina:
- Wiem, jak wymawia się dźwięk.
- Mogę wymówić dźwięk w izolacji.
- Mogę wymówić dźwięk prawidłowo między samogłoskami.
- Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w nagłosie wyrazu.
- Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w śródgłosie wyrazu.
- Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w wygłosie wyrazu.
- Mogę wymówić dźwięk prawidłowo podczas czytania.
- Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w gabinecie logopedy.
- Mogę prawidłowo posługiwać się dźwiękiem (który kiedyś sprawiał mi kłopot) w mowie spontanicznej.
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
- ćwiczenia ortofoniczne,
- ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego, pamięci słuchowej i autokontroli słuchowej,
- ćwiczenia prawidłowej fonacji i emisji głosu, poprawnej dykcji,
- ćwiczenia orientacji przestrzennej,
- ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- ćwiczenia orientacji przestrzennej, umiejętności szeregowania, układania ciągów tematycznych, logicznego myślenia, koncentracji uwagi,
- kształtowanie twórczej aktywności słownej poprzez wzbogacanie słownictwa czynnego, tworzenie własnych tekstów, rymowanek,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną pod względem gramatycznym.
a) podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej oraz czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy:
- zajęcia w grupach „0” dla rodziców i dzieci,
- konsultacje logopedyczne.
b) wspieranie działąń wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki:
- zapobieganie powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z najbliższym środowiskiem ucznia;
- przygotowanie uczniów lub organizowanie wewnątrzszkolnego konkursu recytatorskiego, współpraca z animatorami szkolnych kółek teatralnych (lub prowadzenie koła teatralnego w szkole).
c) prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców, nauczycieli.
Profilaktyka:
Profilaktyka logopedyczna ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju językowego dziecka. Zastosowana u małych dzieci pozwala na uniknięcie często żmudnej i długotrwałej terapii w starszym wieku. Profilaktyka logopedyczna, czyli skuteczne zapobieganie wadom wymowy poprzez wczesną interwencję logopedyczną oraz stymulację prawidłowego rozwoju językowego, obejmuje:
- eliminację czynników mogących zakłócić naturalny proces rozwoju mowy,
- usprawnianie motoryki i kinestezji (czucia) narządów mowy,
- doskonalenie słuchu fonemowego i autokontroli słuchowej,
- ćwiczenia oddechowe.
Logopeda Wioletta Skorupińska